Zabawa ze śrubkami

Mała motoryka. Sowelove.pl

Jest to propozycja na zabawę łączącą sprawność motoryczną ręki z umiejętnością dopasowywania, matematyką oraz kreatywnością.

Przygotowałam ją dla chłopaków obserwując ich zapał do majsterkowania i podkradanie tacie różnych rzeczy ze skrzynki narzędziowej.  Oczywiście posiadają zestaw narzędzi dla dzieci zarówno w wersji plastikowej jak i drewnianej, który wielokrotnie służył im w zabawie, ale jak stwierdziły te taty są lepsze, bo „prawdziwe”.

Z takim argumentem nie szło się spierać i chcąc uniknąć dalszego podkradania,  przygotowałam dla chłopaków ich własny zestaw śrubek i kluczy płaskich. Tym razem „prawdziwych” tłumacząc, że oczywiście mieli racje, że prawdziwe śrubki i nakrętki nie są plastikowe tylko stalowe, gdyż jest to bardzo wytrzymały materiał.
Wykorzystałam ich ciekawość tematem śrubek i pociągnęłam go zadając pytania:
Czy wiecie, po co są śrubki, gdzie się je używa?
Z czego się składają i jak powstają?
Poszło im całkiem nie źle, bezbłędnie wymienili, do czego używa się śrubek. Wiedzieli, że są stalowe wykombinowali, że przy ich powstawaniu potrzebny będzie piec, szczególnie zaskoczył mnie mój 5 latek, który powiedział „po wyjęciu z pieca stal trzeba specjalnie uformować, żeby pasowała do nakrętki” Potem szukaliśmy po domu różnych zastosowań śrubek i okazało się, że są wszędzie w meblach, zabawkach, sprzętach domowych, maszynach i narzędziach.

Na koniec wspólnie i podsumowaliśmy temat:
Śrubki to elementy konstrukcyjne, wykorzystywane w całym naszym otoczeniu. Pełną funkcje łącznika, czyli tworzą konstrukcje łącząc ze sobą różne elementy.  Śrubka składa się z łepka i trzonu,  na trzonie uformowany jest gwint, który znajduje się również we wnętrzu nakrętki. Powstają ze stalowego pręta podgrzewanego w specjalnym piecu.  Pręt jest odpowiednio docinany, a potem kuty na zimno, za pomocą tłoczków, które nadają mu kształt śrubki.
Po takiej dawce wiedzy nie pozostało nic innego jak zabawa 🙂

Propozycje zabaw:

  • Zakręcanie, odkręcanie – zwracamy uwagę, żeby dziecko używało do tego kciuka oraz placów wskazującego i środkowego (dajemy zestaw śrubka i nakrętka)
  • Dopasowywanie odpowiednich nakrętek do śrubek (dajemy kilka, śrubek i pasujących do nich nakrętek, zadaniem dziecka jest dopasowanie i zakręcenie, starszym dzieciom można zrobić zabawę na czas)
  • Nakręcanie różnego rodzaju nakrętek: sześciokątnych, czworokątnych, okrągłych, motylkowych – różne rodzaje nakrętek i ich rozmiary uatrakcyjniają zabawę i wpływają na stymulacje chwytu pęsetkowego.
  • Ustawianie śrubek od najkrótszej do najdłuższej, lub nakrętek od najmniejszej do największej
  • Manipulowanie kluczami płaskimi, dopasowanie odpowiedniego klucza do nakrętki
  • Przygotowujemy 2 śrubki z różną ilością nakrętek i dziecko ma wskazać gdzie jest więcej i postawić odpowiedni znak (porównywanie zbiorów, znak większości i mniejszości)
  • Zadania matematyczne ( potrzebujemy duży zbiór takich samych nakrętek i 1 długą śrubkę)
    -Znajdź 6 nakrętek i przykręć
    -Nakręć tak dużo nakrętek, aż zapełnisz całą śrubkę, a potem policz ile ich jest
    -Nakręć 2 nakrętki, potem jeszcze 3, policz ile jest razem (zabawy w dodawanie)
    -Nakręć 7 nakrętek, a teraz odkręć 4 policz zostało (zabawy w odejmowanie)

Zabawy swobodne:
Tutaj role gra już tylko wyobraźnia, chłopaki konstruowali jakieś maszyny, remontowali mieszkanie, majstrowali coś przy kaloryferze i naprawiali pralkę – choć nie była zepsuta,  robili też różne „artystyczne” kompozycje śrubkowe.

Udostępnij