Zestaw Woreczków Gimnastyczno – Sensorycznych | Stymulacja Zmysłów

Nasz zestaw gimnastyczno – sensoryczny, został stworzony przez terapeutę integracji sensorycznej z myślą aktywnej stymulacji rozwoju dziecka. Zależnie od sposobu wykorzystania może on oddziaływać na zmysł dotyku, wzroku czy słuchu, a nawet na wszystkie jednocześnie.

Zmysł dotyku

Układ czuciowy dziecka stymulowany jest w najprostszy sposób przez wszelkie manipulacje w obrębie dłoni jak dotykanie, ściskanie, zgniatanie czy potrząsanie woreczka.

Nie zapominając, że receptory czuciowe znajdują się na całym ciele warto też zaproponować dziecku zabawy z użyciem innych części ciała. Świetnie w zabawach z woreczkami radzą sobie stopy, którymi możemy wykonać spacer po woreczkach lub je nimi podnosić.

Możemy też wykonać woreczkami, dziecku delikatny masaż dłoni, stóp czy pleców. Dziecko masowane woreczkiem może próbować zgadnąć, jaki wkład ma dany woreczek.

Dziecko, może również pomasować się samo oceniając, który woreczek jest najprzyjemniejszy do masażu, następnie można ustawić woreczki w kolejności od najprzyjemniejszy do najmniej przyjemnego.

Ciekawym dodatkiem to stymulacji dotyku jest zestaw otwieranych mini woreczków, dzięki którym dziecko może zbadać zawartość, nie tylko przez bawełniany materiał. Tutaj jednak z uwagi na małe elementy konieczna jest duża kontrola rodzica czy terapeuty.

Innym dodatkiem, który może być wykorzystany w zabawie jest worek bawełniany, który umożliwia zabawę w losowanie. Dziecko wybiera kartę obrazkową a następnie z pośród wszystkich woreczków umieszczonych worku musi znaleźć pasujący woreczek.

Zabawy na schemat ciała

Bawimy się z dzieckiem, że nasz woreczek będzie „lądował” na różnych częściach ciała. Dajemy dziecku zadanie, żeby woreczek znalazł się na jego głowie, ramieniu, łokciu czy nadgarstku. Wymieniamy w zabawie te części ciała, które dziecko zna dobrze i co jakiś czas dodajemy nową nazwę, której dziecko jeszcze nie zna lub nie zapamiętało. W ten sposób dziecko utrwala stare nazwy i poznaje nowe, a dzięki użyciu woreczka dostaje jednocześnie bodziec słuchowo – wzrokowo – czuciowy. Słyszy nazwę części ciała widzi gdzie ona jest i jednocześnie dotyka jej woreczkiem, taka zabawa sprzyja rozwojowi świadomości schematu własnego ciała.

Zmysł słuchu

Dzięki zastosowaniu różnych wkładów, woreczki wydają wiele ciekawych dźwięków. Wydawane dźwięki mają różne natężenie i tonacje. Małemu dziecku dużo radości sprawi odkrywanie, że woreczki, choć takie same to inaczej brzmią, a ze starszym dzieckiem można zagrać w dopasowywanie słyszanych dźwięków do kart obrazkowych.

Zmysł wzroku

Zmysł wzorku

Wzrokowa stymulacja odbywa się w zabawie woreczkami na wiele różnych sposobów. W przypadku dzieci przed pierwszym rokiem życia są to zabawy wspierające koordynacja ręka – oko, czyli chwytanie woreczka za pomocą kontroli wzrokowej. Można rozwinąć te zabawę o polecenia typu podaj mi woreczek, albo połóż woreczek na stoliku lub na krześle.

Fajną zabawą wspierającą zmysł wzroku, którą  uwielbiają maluszki  jest zabawa w znikający woreczek, który chowamy pod inne przedmioty jak kocyk, pudełko czy odwrócona miseczka.

Starszym dzieciom można zaproponować zabawy w celowanie woreczkami do różnych przedmiotów np. do trzymanego przez rodzica otwartego worka bawełnianego z zestawu.

Inna ciekawą propozycją aktywności bardzo lubianej przez dzieci jest poszukiwacz skarbów, zadaniem rodzica jest ukrycie woreczków i miniaturek, w różnych miejscach pokoju, a do dziecka należy jak najszybsze ich odnalezienie. Stopień ukrycia zależny od wieku dziecka,  starszym dzieciom można zrobić tą zabawę na czas.

Zabawą w której intensywnie będzie pracował nasz zmysł wzroku jest układanie i zbijanie wieży – należy użyć woreczki jeden na drugim, a następnie dać dziecku piłeczkę którą będzie mogło celować we wieże, aby ją przewrócić.

Zmysł wzroku i dotyku

Gra  w 2 wersje memo:

  • wzrokowe  – klasyczna wersja dziecko odsłania 2 woreczki, aż znajdzie parę takich samych.
  • dotykowe – dziecko szuka pary jedynie za pomocą dotyku i odsłania woreczki z momencie jak wyczuje, że są takie same.

Zabawy z użyciem kart i miniaturek:

Do rozłożonych w rzędzie kart dopasuj odpowiednie woreczki. Woreczki ustawiamy stroną materiału minki tak, aby uniknąć zgadywania na podstawie wzoru.

Pomieszaj i rozłóż wszystkie karty, woreczki, oraz miniaturki na podłodze lub stoliku, następnie stwórz 5 zbiorów każdy po 3 elementy, np zbiór proso jak na zdjęciu.

Wsyp zawartość mini woreczków do miseczek, a następnie opowiedz dziecku jak nazywa się dany wkład i do czego może być wykorzystywany. Na koniec jak dziecko przyswoi sobie nazwy wszystkich wkładów można zadać pytanie jak nazywa się to co jest w danej miseczce, po udzieleniu dobrej odpowiedzi dziecko otrzymuje kartę z ilustracją wkładu.

5 woreczków 1 z każdego rodzaju umieszczamy w worku bawełnianym.  Pokazujemy dziecku kartę z wkładem, który musi odnaleźć w torbie nie zaglądając do niej. Po znalezieniu woreczka, zapisujemy zdobyty punt, a woreczek odkładamy z powrotem w dużego worka i przechodzimy do następnej karty z wkładem

Zabawy kreatywne – dzieci same świetnie potrafią wymyślić własne zabawy z woreczkami, które zależnie od dziecięcej wyobraźni mogą zamienić się w różne rzeczy, wystarczy dać im woreczki i obserwować.

Spodobały Ci się nasze woreczki?

Ich dokładny opis znajdziesz w naszym sklepie

Dla naszych czytelników przygotowaliśmy specjalne rabaty – jesteś nauczycielem, terapeutą, a może rodzicem aktywnie wspierającym swoje dziecko w rozwoju?

Napisz do nas do czego przydały by Ci się nasze woreczki, a my przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę cenową.

Udostępnij